מה עומד מאחורי שמו של אדם? הרצאתה של ד"ר ענת רטנר מהמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל

השם הוא סימן שאדם נושא עליו, זהו סמלו האישי. קוראים לו בשמו, כותבים אותו בתעודת הזהות ובמסמכים רשמיים שונים, והוא חקוק לזיכרון על המצבה שלו. השם יוצר זהות – על כך הרצתה ד"ר ענת רטנר ממרפאת מבוגרים במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, לציבור עובדי המרכז במסגרת ההשתלמות השבועית.

 

שם איננו סתמי אלא מעביר מסר הורי עם משמעות שמחלחלת לזהות המתפתחת של הילד והוא מתחיל להתנהג בהתאם למסר שטמון בשמו. יש דוגמאות של שמות השכיחים בקרב בעלי מקצועות טיפוליים כמו: שלומית, נועם, נחמה, או שמות מהטבע כמו נורית, הדס, לילך, מורן, שמשדרים רוגע ויופי. דוגמא נוספת היא שמות של ספורטאים אולימפיים: גל פרידמן - בגלישת רוח (על גלים), יעל ארד – בג'ודו, כשיעל מהתנ"ך היא דמות של לוחמת מובחרת ואמיצה, אריק זאבי – בג'ודו, אריה וזאב הן חיות לוחמות ומנצחות.

 

לדברי ד"ר רטנר, מתן שם הוא אירוע עם מטען רגשי עצום והשם מבטא באופן דחוס ומוצפן מידע אישי רב. כששואלים אדם מדוע הוריו נתנו לו את שמו, נגלית לא פעם היסטוריה משפחתית: נקרא על שם סבא או מישהו שנהרג במלחמה ורצו להנציחו. הורים מבטאים קשיים או טראומה שעברו, במתן שם לילד בדרך ההיפוך, כמו: גיל, רון, שמחה. שמות מבטאים צרכים ומשאלות של ההורים כמו בצורך בהעצמה: אדיר, נאור. גואל רצון – גואל שם נרדף למשיח, רצון שיהיה המשיח, שם זה משקף משאלה להיות משיח, כפי שמתבטא בכת שהקים.

 

בחברה היהודית יש מסורת של הוספת שמות לשינוי הגורל, כמו שניתן לראות בהוספת השם חיים או חי לחולה. בחברה הישראלית שינוי שם הוא הליך קל יחסית, והחל טרם הקמת המדינה ואחריה, כאשר שינוי השם הגלותי נתפס כחלק מיצירת הזהות של הישראלי החדש. לא פעם כפו על עולים שינוי שם, מה שיצר אצל חלקם בלבול וזהות חצויה. שינוי השם בא גם כחלק מניוד חברתי וסמל לסטטוס החדש.

 

ד"ר רטנר אמרה כי שם מהווה גרעין הזהות, וכשהיא שואלת מטופלים במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, על משמעות שמם ולמה נתנו להם אותו, ניתן ללמוד הרבה על יחסיהם עם ההורים ולחשוף תהליכים אישיים ומשפחתיים עמוקים ולעתים סמויים מהעין שמשמעותיים לטיפול. שינוי שם ליוצא דופן יכול לנבוע ממקורות שונים: בריחה מזהות קודמת וחיפוש אחר משמעות פנימית, ניסיון לבלוט ולהתפרסם – למשל רוני דואני הפכה לרוני סופרסטאר, ועוד. ד"ר רטנר ביססה את ההרצאה על הספר: "העצמי במראת השם" שחיברו פסיכיאטרים ופסיכולוגים ממרכז רפואי סורוקה, ועל דוגמאות ממטופלי המרפאה. המטופלים החרדתיים המשנים את שמם בוחרים בשמות מקובלים יותר, אך המטופלים היותר פסיכוטיים מרשים לעצמם לבחור שמות ביזאריים. לעתים שינוי שמם של מטופלים מעיד על כך שעברו תהליך ומצאו כוחות נפשיים לשנות את גורלם. בכל מקרה, מסכמת ד"ר רטנר, שמו של אדם מלמד אותנו הרבה על אישיותו.

עבור לתוכן העמוד